Sint-Niklaas
“We willen elk kind, elke jongere omarmen en hen laten voelen dat ze goud waard zijn.”
(Bart De Bruyne, schepen jeugd)
Label ontvangen in 2014, verlengd in 2020
Waarom kiest de stad voor kindvriendelijkheid?
Bart De Bruyne, schepen voor jeugd & participatie: “Om kinderen en jongeren van je stad te laten houden moeten we ze als stad ook koesteren. En om hun talent van bij de start alle kansen te geven, heb je nu eenmaal specifieke aandacht voor kinderen en jongeren nodig in alle levensdomeinen. We gaan voor acties dwars doorheen hun leefwereld. Dat vergt van een bestuur en een samenleving echt een specifiek engagement dat je moet vastpakken, moet benoemen. Met ons programma en strategie rond kind- en jeugdvriendelijke stad doen we dat op beleidsniveau, met ons label Jong. Wild. Goud. zetten we dat naar het brede publiek extra kracht bij. We willen elk kind, elke jongere omarmen en hen laten voelen dat ze goud waard zijn.”
"Om kinderen en jongeren van je stad te laten houden moeten we ze als stad ook koesteren. En om hun talent van bij de start alle kansen te geven, heb je nu eenmaal specifieke aandacht voor kinderen en jongeren nodig in alle levensdomeinen."
Heb je tips voor andere steden en gemeenten die werk willen maken van kindvriendelijkheid?
Tim De Brabander, hoofddeskundige jeugd: “In Sint-Niklaas gingen we op zoek naar de ‘vrienden van jeugd’. We nodigden schepenen en collega’s uit voor een koffie in de koffer van onze camionette en namen de tijd om elkaar echt te leren kennen. We geloven enorm in de kracht van een netwerk van stadsmakers die elk op hun manier een verschil kunnen maken in de leefwereld van kinderen en jongeren. We creëren een community van politici, stadsmedewerkers, ondernemers, middenveld en burgers rond straf beleid voor onze jonge inwoners. We investeren in vriendschappen. We leggen verbinding en prikkelen. We helpen onze vrienden op weg. Daarnaast willen we ook als initiatiefnemer mee het verschil maken met projecten die onze stad kind- en jeugdvriendelijker maken. Als tip willen we dan ook graag geven: durf tijd te maken om elkaar echt te leren kennen en leg zo duurzame verbindingen om samen aan het kind- en jeugdvriendelijk beleid van jouw stad of gemeente te werken!
"Durf tijd te maken om elkaar echt te leren kennen en leg zo duurzame verbindingen om samen aan het kind- en jeugdvriendelijk beleid van jouw stad of gemeente te werken!"
Kindvriendelijk beleid in de praktijk
Laura Van de Vyver, coördinator kind- en jeugdvriendelijke stad: “Het is een moeilijke tijd voor jongeren. WAT WAT lanceerde de campagne ‘donkere gedachten’, het organisatieteam van onze dag van de jeugdbeweging maakten 20 uur radio met het thema mentaal welbevinden als rode draad en ook in de media horen we dagelijks getuigenissen. Zowel top-down als bottom-up initiatieven, signalen die wij als lokale overheid niet willen negeren.
Omdat wij als kind- en jeugdvriendelijke stad ook op lokaal niveau het verschil willen maken, trekken we met team jeugd deze periode volop een traject rond mentaal welbevinden bij jongeren. We ontwikkelden net voor de herfstvakantie een online vragenlijst voor de 5e middelbaars van Sint-Niklaas. 412 scholieren vulden deze in. Om eerlijk te zijn kwamen deze cijfers echt binnen en gaan we hiermee dringend aan de slag. Onze leerlingen geven zichzelf maar een magere 6 op 10 op de gelukschaal en maar liefst 1 op 4 duidt een score tussen 0 en 4 aan…
"Omdat wij als kind- en jeugdvriendelijke stad ook op lokaal niveau het verschil willen maken, trekken we met team jeugd deze periode volop een traject rond mentaal welbevinden bij jongeren."
We geloven er in dat elk initiatief en elke campagne momenteel een verschil kan maken. De doelstelling van ons project is jongeren in deze moeilijke coronatijden moed te geven en te steunen tijdens de examens. Daarnaast willen we hen wegwijs maken in het zorgaanbod want naast de school, zijn er heel wat instanties en organisaties waar jongeren, al dan niet anoniem, terecht kunnen voor een luisterend oor.
In de week van 23 tot 27 november geeft de Sint-Niklase influencer Laurentine Van Landeghem verschillende webinars waar leerkrachten met hun klas aan kunnen deelnemen. Tijdens een interactieve online les bespreekt Laurentine het topic ‘mentaal welzijn’ en geeft ze tips en tricks om deze moeilijke periode gelukkiger door te komen. Ze laat de leerlingen op een laagdrempelige manier kennismaken met organisaties zoals Awel, het JAC en WAT WAT. Laurentine stelt bovendien het gloednieuwe TEJO-huis in Sint-Niklaas voor waar jongeren vanaf december een gratis afspraak kunnen maken bij een therapeut.
We willen mentaal welzijn bij jongeren bespreekbaar maken in de klas en leerlingen die het moeilijk hebben, tonen waar ze terecht kunnen voor ondersteuning.
Als we vragen aan jongeren op welke manier de stad of de school hen kan helpen om het hen makkelijker te maken, kunnen ze niet meteen een antwoord verzinnen. Het is dan ook de bedoeling om in het voorjaar een hackathon te organiseren met 50 jongeren van het 5de middelbaar. De stad is ervan overtuigd dat we jongeren moeten betrekken en we hen een stem moeten geven in plaats van enkel over hen te praten wanneer we nieuw beleid maken en projecten opstarten."
"De stad is ervan overtuigd dat we jongeren moeten betrekken en we hen een stem moeten geven in plaats van enkel over hen te praten wanneer we nieuw beleid maken en projecten opstarten." (Laura Van de Vyver)
Meer info over hét label van de stad Sint-Niklaas Jong. Wild. Goud. vind je op www.sint-niklaas.be/Jongwildgoud
© FOTTO