Kindvriendelijke steden en gemeenten

Op deze website vind je informatie over het label kindvriendelijke steden en gemeenten, voor lokale besturen die streven naar de realisatie van alle rechten van het kind zoals omschreven in het Kinderrechtenverdrag.

Analyse als basis van beleid

Breng de kindvriendelijkheid van het beleid in beeld.

Een stad of gemeente toont aan dat ze een brede analyse gebruikt heeft als basis van haar beleid rond kindvriendelijkheid, de lokale strategie kindvriendelijkheid. Concreet:

• De leefwereld van kinderen en jongeren gaat heel breed en bestrijkt op die manier alle beleidsdomeinen in het lokale bestuur. Daarom bekijkt een kindvriendelijke stad of gemeente alle beleidsdomeinen door de bril van kinderen en jongeren en gaat ze daarvoor ook met hen in dialoog.
  • De stad of gemeente geeft een beeld van het profiel van de kinderen en jongeren die wonen en leven in de stad of gemeente, in al hun diversiteit, en van de leefwereld waarin diverse groepen kinderen en jongeren opgroeien in de stad of gemeente.
  • Er wordt weergegeven welke keuzes reeds gemaakt werden en welke acties reeds werden ondernomen als gevolg van de analyse.
  • Deze analyse is de basis voor concreet, geïntegreerd beleid.